Dry needling

Dry needling is het aanprikken van een spier met een acupunctuurnaald. De behandelmethode is geschikt en effectief in de behandeling van hardnekkige en langdurige spierpijn [-en] en sportblessures. Men noemt deze klachten ook wel het Myofasciaal Pijn Syndroom [MPS].

MPS is een van de meest voorkomende oorzaken van spierklachten in het bewegingsapparaat. Het wordt echter nog weinig herkend en blijft daarom vaak onbehandeld. Kenmerken van MPS zijn:
–  lokale spierpijn met eventueel een uitstralend karakter
–  toename van pijn bij druk
–  beperkte beweeglijkheid door spierverkorting
–  spierkrachtvermindering
–  spierpijn die maar niet verdwijnt

De patient is soms niet in staat de pijn precies te localiseren; het karakter van de pijn is diep, dof en/of zeurend.

Bij onderzoek vind je de kenmerkende ‘strakke banden’ met triggerpoints. Zij zijn vaak de hoofdoorzaak van de spierklachten. Dry needling is dan het aanprikken van de triggerpoints in de pijnlijke spier met de bedoeling ze te de-activeren. De behandeling is als het ware een uitschakeling van de triggerpoints. Dit alles geeft snel een blijvende spierontspanning en daardoor pijnvermindering en een verbeterde beweeglijkheid.

Dry needling is een effectieve behandelmethode en absoluut veilig. Het inbrengen van de naald in de huid is pijnvrij. Bij het aanprikken van een triggerpoint spant de spier zich kort aan; dit laatste geeft een soort ‘kramp’gevoel.
De methode is onderdeel van de normale fysiotherapeutische behandeling. Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld met oefentherapie, adviezen etc. verder gewerkt wordt aan de verbetering van uw situatie.

Deze behandeling is geen acupunctuur, d.w.z. het is geen energetische behandeling.

Dry Needling wordt in onze praktijk uitgevoerd binnen de reguliere fysiotherapie.