Nieuw: mindfulness!

 

Sinds maart 2015 bieden wij in onze praktijk individuele mindfulness aan. In de meeste gevallen wordt dit door de zorgverzekering vergoed.

Mindfulness is een goede manier om weer rust te vinden in onze hectische maatschappij. Daarmee kunnen allerlei psychische en lichamelijke klachten verminderd worden. Prestatiedrang, veel moeten, zorgen maken en piekeren zijn typische kenmerken van deze tijd. Op zich normale gevoelens van angst, stress en somberheid kunnen via een neerwaartse spiraal tot langer durende neerslachtigheid en uitputting leiden. Onderzoek van de laatste 30 jaar toont aan dat het mogelijk is om je stap voor stap te bevrijden uit allerlei negatieve emoties zoals angst, stress, somberheid en uitputting. Door vasthoudendheid is een vorm van gemoedsrust te trainen die zowel lichaam als geest doordringt. Dit bevordert een authentieke levenslust.

Bij mindfulnesstraining richten we de aandacht op het lichaam en op de ademhaling. Door het houvast aan deze concentratiepunten kun je meer afstand nemen tot je gedachten en je gevoelens. Dat is prettig want deze afstand creëert ruimte om te ontdekken dat je gedachten en gevoelens uit eigen beweging komen en gaan, en dat jij niet je gedachten bent en dat je je gevoelens niet hoeft te bekritiseren. Het innerlijke gevecht kan daardoor geleidelijk stoppen. Op deze wijze leren mindful te observeren is vaak voldoende om in te zien dat niet alles opgelost hoeft te worden. Integendeel zelfs. En als een oplossing dan toch gewenst is dan zorgt mindfulness dat er de tijd en ruimte is om (a) meer onbevooroordeeld te kunnen denken en (b) met meer vrijheid te kunnen kiezen hoe je wilt reageren.

Naast dit aandachtig observeren moedigt mindfulness ons ook aan meer geduld en compassie met onszelf te hebben. Mindfulness training helpt je door vriendelijke volharding een niet-oordelende geest te ontwikkelen. Door deze elementen van mindfulness gezamenlijk: observeren, niet oordelen, compassie en vriendelijkheid, creëer je een zijnswijze of  ‘ruimte’ die genoeg tegenwicht kan bieden tegen de aantrekkingskracht van gedachten en gevoelens van angst, stress en somberheid die op hun beurt weer tot allerlei lichamelijke klachten kunnen leiden.

Deze mindfulnesstraining bevat drie belangrijke oefenvormen: ten eerste zijn er de dagelijkse formele mindfulness meditaties zoals de bodyscan, de drie minuten ademruimte of de zitmeditaties. Ten tweede de informele mindfulness oefeningen, bijvoorbeeld mindful een boterham eten. Ten derde de ‘gewoontebrekers’. Gewoontes vormen namelijk ook een context die automatisch bepaalde gedachten en gevoelens oproepen. Door gewoontes opzettelijk te doorbreken komen de daaraan gekoppelde gedachtenpatronen en gevoelens niet op, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe ervaringen en nieuwe gedachten en gevoelens. Een voorbeeld van een eenvoudige gewoontebreker is op een andere stoel gaan zitten dan je doorgaans deed.

Mindfulness wordt in onze praktijk aangeboden door Johan Verstegen. Dit gebeurt in 8 wekelijkse individuele sessies. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een website vol informatie en praktische oefeningen zodat de ingeplande tijd gebruikt kan worden voor wat je als individu nog meer nodig hebt.