Willemien van Woerkum

Acupunctuur

Willemien van Woerkum

Acupunctuur is een eeuwenoude Chinese therapievorm die erkend is door de World Health Organisation. Uitgangspunt is dat ziekten en klachten kunnen ontstaan door blokkades in de energiestromen in het lichaam. Door middel van het aanprikken van bepaalde punten in het lichaam kunnen deze energiestromen weer worden gereguleerd.

Acupunctuur bij pijnklachten

Acupunctuur kan een zinvolle therapie zijn bij pijnklachten wanneer er geen zichtbare verstoringen zijn aan het bewegingsapparaat (zoals mobiliteitsverlies van gewrichten of spierverzwakkingen of -verkortingen). Rug- of nekpijn kan bijvoorbeeld ontstaan als er een obstructie zit in de meridianen die over de rug of nek lopen. Vaak gaat dit gepaard met een verzwakking van energie in de meridianen die aan de voorzijde van het lichaam lopen. Rug- of nekpijn kan ook ontstaan in combinatie met gynaecologische klachten, darmproblemen, littekens op buik, rug of in de buikholte of een stressvolle periode in het leven. De verstoring hoeft niet op de plaats te zitten waar de pijn gevoeld wordt. Wanneer er koude in de meridianen zit treedt meestal pijnvermindering op bij toevoegen van warmte. Hier gebruik ik moxatherapie om de pijnklacht te verhelpen. Moxatherapie bestaat uit het verwarmen van de meridiaan door middel van het verbranden van bepaalde kruiden.

Acupunctuur bij chronische of nachtelijke pijn

Als de pijnklachten chronisch zijn of ook ‘s nachts aanwezig zijn kan er sprake zijn van een diepliggende stagnatie. De laag boven de spieren kan dan stug en hard aanvoelen. Er kunnen verhardingen in de fascie zitten. De fascie is de laag die boven op de spieren ligt. Die kan met een naaldje worden aangeprikt maar kan ook worden losgemaakt met behulp van gua sha en cupping.
Gua sha is het losmaken van de fascie met een daarvoor geschikt voorwerp.
Cupping bestaat uit het plaatsen van vacuüm gezogen glazen bolletjes op de huid.

Voor meer informatie over acupunctuur verwijs ik u naar mijn website www.acupunctuurdenbosch.nl