Medical taping of kinesiotaping

Medical taping of kinesiotaping maakt gebruik van elastische tape. Elastische tape blijkt spieren, pezen en gewrichtsbanden te ondersteunen in hun bewegingsfunctie. Daarom kan het heel goed gebruikt worden als hulpmiddel bij het herstel van klachten aan deze onderdelen van het bewegingsapparaat. Naast deze ondersteunende werking heeft elastische tape ook een stimulerende werking op spieren. Doordacht gebruik hiervan is een waardevolle aanvulling op andere therapeutische technieken.

De werking is nog aan speculatie onderhevig. Pijndemping zou kunnen optreden door vermindering van weefseldruk en verbetering van bloedcirculatie. Ook wordt gedacht aan invloed op het centrale zenuwstelsel. Wetenschappelijk onderzoek is in volle gang en is ook nodig door de populaire toepassing ervan. Ondanks het ontbreken van wetenschappelijk bewijs zijn wij door eigen ervaring overtuigd van de werking van medical taping en gebruiken wij het allemaal als een waardevolle aanvulling op ons therapeutische arsenaal bij verstuikingen, spierblessures, peesontstekingen, slijmbeursontstekingen, zwellingen, hielspoor, enzovoort.

Taping met elastische tape dient onderscheiden te worden van gebruik van sporttape. Sporttape is niet elastisch en is bedoeld als middel om een gewricht te beperken in zijn beweeglijkheid om op die manier een deel van het gewricht rust te geven die nodig is voor herstel. Sporttape kan zodoende ook gebruikt worden ter vervanging van gips. Voordeel van spottape boven gips is dat bij gips het hele gewricht geïmmobiliseerd wordt terwijl met sporttape verfijnder een bepaalde richting beperkt kan worden terwijl van de rest van het gewricht toch gewoon gebruik kan worden gemaakt. Voorbeeld is de enkelblessure. Met beperking van de zijwaartse beweging met sporttape kan toch gewoon worden gelopen.