McKenzie therapie

Bewezen effectieve wereldwijd gebruikte therapie volgens McKenzie bij hoofdpijn en bij nek- en rugklachten met uitstraling in respectievelijk armen of benen (ischias, hernia).

De naamgever van deze methode, Robin McKenzie uit Nieuw-Zeeland, heeft ontdekt dat er een scala aan klachten is dat bij gedegen analyse samen blijkt te hangen met een ontsporing (in het engels: derangement) van een gewricht. De fysiotherapeut die zich toelegt op het vinden van deze ontsporing heeft daarmee een zeer effectief en snelwerkend therapeutisch middel in handen. Als deze ontsporing namelijk duidelijk is, zijn slechts enkele manuele handgrepen of enkele duidelijk geïnstrueerde oefeningen die thuis intensief herhaald kunnen worden, nodig voor een snel herstel. De uit de voeren bewegingen kenmerken zich door veelvuldige herhaling van corrigerende bewegingen. Het is pas goed als de bewegingen geleidelijk pijnvrij worden en leiden tot verbeterde houding en beweging. Hierdoor verbeteren lastig te bestrijden klachten vaak snel en duurzaam.

Deze therapie wordt in onze praktijk uitgevoerd door Johan Verstegen en Willemien van Woerkum. Beide hebben de volledige opleiding daartoe gevolgd.

De McKenzie therapie wordt vooral gebruikt bij aandoeningen aan de wervelkolom zoals hoofdpijn, nekpijn met of zonder uitstraling in één of beide armen, hoge rugpijn met of zonder uitstraling in de ribben, lage rugpijn met of zonder uitstraling in één of beide billen of in één of beide benen. Voor klachten in andere gewrichten van armen of benen wordt vooral gebruik gemaakt van het Mulligan concept.